Strona internetowa jest zbiorem elementów połączonych ze sobą nawigacją i linkami. Elementy te prezentowane są w sposób logiczny za pomocą przeglądarki internetowej.
Projektowanie strony internetowej
Projektowanie stron rozpoczyna się od określenia jakiej strony potrzebujemy i o czym ma ona być. Krok ten pomoże zdecydować co znajdzie się na stronie internetowej. Żeby trafić do użytkowników strony należy wyjść im naprzeciw dowiadując się jakie są ich potrzeby oraz jakich informacji poszukują. Kolejnym etapem będzie stworzenie profilu użytkownika, który ma za zadanie pomóc określić potrzeby osób korzystających ze strony internetowej. Najważniejsze elementy strony znajdować powinny się na samej górze, elementy, które są mniej ważne można ukryć w podstronach, menu lub dalszej części strony. Dzięki określeniu powyższych elementów można zaprojektować i stworzyć stronę w sposób zrozumiały oraz czytelny dla jej odbiorców.
Elementy strony internetowej
Tworzenie stron internetowych należy wykonywać w oparciu o konkretne zasady, którymi są:
- właściwe rozmieszczenie elementów - strona główna powinna zawierać menu, które składać się będzie z odnośników do podstron. Powinno być one łatwe w obsłudze i czytelne. Na stronie nie może być zbyt dużo tekstu, zdjęć lub wideo, ponieważ długi czas jej wczytywania zniechęci klienta do jej odwiedzenia,
- estetyka strony - domena musi być przejrzysta oraz estetyczna. Nie może sprawiać problemu w przeczytaniu treści na niej zawartej. Tło, czcionka i rozmiar oraz kolor muszą być dobrane w odpowiedni sposób i nie mogą sobie nawzajem przeszkadzać. Na jasnym tle umieścić można ciemne kolory i na odwrót. Taki zabieg zapewni czytelność strony. Rozmiar tekstu powinien ułatwiać czytanie, a podstrony i ich elementy muszą być czytelne. Zdjęcia lub filmy znajdujące się na stronie należy podpisać lub opisać,
- dane kontaktowe - jeśli strona należy do firmy należy umieścić na niej pełną nazwę firmy, adres, numer NIP, REGON oraz telefon kontaktowy. Taki krok wzbudzi zaufanie wśród potencjalnych klientów,
- regulamin - jest podstawowym elementem, który wymaga akceptacji klienta. Regulamin określa zasady panująca na stronie,
- informacje o firmie - tutaj warto zamieścić informacje dotyczące powstania firmy oraz usług jakie świadczy. Aby pokazać że firma to zespół ludzi warto jest krótko zaprezentować swoich pracowników,
- treść - język musi być łatwy do zrozumienia, a tekst powinien być spójny,
- rekomendacje klientów - zdjęcia wraz z opiniami klientów pozytywnie wpłyną na wiarygodność firmy i zachęcą do skorzystania z jej usług,
- osiągnięcia oraz współpraca - informacje o współpracy z różnymi firmami korzystnie wpłyną na wizerunek przedsiębiorstwa,
- social media - na stronie umieścić powinno się linki lub odnośniki do profilu firmy w mediach społecznościowych,
- diagnostyka oraz optymalizacja - trzeba systematycznie sprawdzać czy strona działa prawidłowo i czy klienci mogą swobodnie z niej korzystać.
Diagnostyka pozwoli na naprawienie błędów pojawiających się na stronie.