Identyfikacja wizualna jest interpretacją marki i ma za zadanie przemawiać do zmysłów klienta. Identyfikacja wizualna może się różnić ze względu na jej kontekst i potrzeby lecz musi być budowana spójnie, aby klient wiedział z jaką marką ma styczność.
Elementy identyfikacji wizualnej
Identyfikacja składa się z następujących elementów wizualnych oraz pozawizualnych:
- nazwa - jest to nazwa firmy lub imię i nazwisko jej właściciela. Ma na celu określenie charakteru firmy,
- marka - jest znakiem firmowym, który umieszczony jest na produktach firmy,
- branding - ma na celu stworzenie niepowtarzalnej nazwy oraz wizerunku towarów, które mają przekonać do siebie klientów,
- logo - jest znakiem firmowym bezpośrednio związanym z przedsiębiorstwem,
- logotyp - łączy ze sobą symbol oraz nazwę firmy,
- typografie firmowe - są to style czcionki zawarte na wszystkich materiałach reklamowych firmy,
- kolory - dobrze dobrany kolor wyróżni firmę,
- druki firmowe - jest to zbiór wszystkich elementów identyfikacji wizualnej,
- księga zasad - jest zbiorem wszystkich procedur panujących w przedsiębiorstwie.
Funkcje identyfikacji wizualnej
Identyfikacja pełni następujące funkcje:
- nawiguje i wyróżnia - pomaga ona podjąć decyzję i dokonać wyboru spośród wszystkich możliwości,
- tworzy zaangażowanie - dzięki znakom, symbolom oraz innym elementom identyfikacja wizualna pozwala na rozpoznanie danej marki,
- uspokaja - identyfikacja zapewnia jakość usług oraz buduje wirtualną reputację marki.
Projektowanie graficzne
Projektowanie graficzne w identyfikacji wizualnej wykorzystywane jest do tworzenia logo, dobrania kolorystyki, stworzenia ulotek oraz innych gadżetów reklamowych, a także opakowań produktów marki.
Elementami graficznymi składającymi się identyfikację wizualną są:
- logo - jest elementem, który scala wizerunek marki i pomaga na łatwe jej identyfikowanie,
- logotyp - jest to połączenie ze sobą nazwy firmy oraz loga, często zamiast nazwy firmy pojawia się imię i nazwisko jej właściciela, które napisane jest odpowiednio dobranym krojem pisma,
- kolorystyka - kluczowa kolorystyka powinna być spójna z marką. Należy pamiętać, że kolor będzie współgrał z innymi elementami i razem z nimi będzie budził w klientach odpowiednie wrażenie,
- czcionka - krój pisma wpływa na spójność identyfikacji wizualnej. Dobrze dobrany styl pisma oraz kolorystyka wzmocnią przekaz. Krój akapitowy nie powinien być bardzo udziwniony, a krój użytkowy powinien odpowiadać językowi jakiego będziemy używać.
Podczas tworzenia elementów wizualnych należy pamiętać aby nie kojarzyły się one z inną marką i nie wykorzystywały podobnych wzorów i kolorów.
Projektowanie logotypu
Zamówienie projektowania logotypu polega na podaniu kilku ważnych elementów związanych z właścicielem i firmą jakimi są: nasze oczekiwania, wyznaczone cele, a także to czym się zajmujemy. Logotyp oddawać będzie charakter przedsiębiorstwa.
Etapami tworzenia logo są:
- określenie potrzeb oraz oczekiwań klienta,
- analiza tematu oraz znalezienie koncepcji,
- stworzenie szkiców,
- wybranie odpowiedniego projektu przez właściciela firmy,
- dopracowanie wybranego projektu, który następnie otrzymuje klient.