Identyfikacja wizualna


wizualna identyfikacja

Identyfikacja wizualna jest interpretacją marki i ma za zadanie przemawiać do zmysłów klienta. Identyfikacja wizualna może się różnić ze względu na jej kontekst i potrzeby lecz musi być budowana spójnie, aby klient wiedział z jaką marką ma styczność.

Elementy identyfikacji wizualnej

Identyfikacja składa się z następujących elementów wizualnych oraz pozawizualnych:

  • nazwa - jest to nazwa firmy lub imię i nazwisko jej właściciela. Ma na celu określenie charakteru firmy,
  • marka - jest znakiem firmowym, który umieszczony jest na produktach firmy,
  • branding - ma na celu stworzenie niepowtarzalnej nazwy oraz wizerunku towarów, które mają przekonać do siebie klientów,
  • logo - jest znakiem firmowym bezpośrednio związanym z przedsiębiorstwem,
  • logotyp - łączy ze sobą symbol oraz nazwę firmy,
  • typografie firmowe - są to style czcionki zawarte na wszystkich materiałach reklamowych firmy,
  • kolory - dobrze dobrany kolor wyróżni firmę,
  • druki firmowe - jest to zbiór wszystkich elementów identyfikacji wizualnej,
  • księga zasad - jest zbiorem wszystkich procedur panujących w przedsiębiorstwie.

Funkcje identyfikacji wizualnej

Identyfikacja pełni następujące funkcje:

  • nawiguje i wyróżnia - pomaga ona podjąć decyzję i dokonać wyboru spośród wszystkich możliwości,
  • tworzy zaangażowanie - dzięki znakom, symbolom oraz innym elementom identyfikacja wizualna pozwala na rozpoznanie danej marki,
  • uspokaja - identyfikacja zapewnia jakość usług oraz buduje wirtualną reputację marki.

Projektowanie graficzne

Projektowanie graficzne w identyfikacji wizualnej wykorzystywane jest do tworzenia logo, dobrania kolorystyki, stworzenia ulotek oraz innych gadżetów reklamowych, a także opakowań produktów marki.

Elementami graficznymi składającymi się identyfikację wizualną są:

  • logo - jest elementem, który scala wizerunek marki i pomaga na łatwe jej identyfikowanie,
  • logotyp - jest to połączenie ze sobą nazwy firmy oraz loga, często zamiast nazwy firmy pojawia się imię i nazwisko jej właściciela, które napisane jest odpowiednio dobranym krojem pisma,
  • kolorystyka - kluczowa kolorystyka powinna być spójna z marką. Należy pamiętać, że kolor będzie współgrał z innymi elementami i razem z nimi będzie budził w klientach odpowiednie wrażenie,
  • czcionka - krój pisma wpływa na spójność identyfikacji wizualnej. Dobrze dobrany styl pisma oraz kolorystyka wzmocnią przekaz. Krój akapitowy nie powinien być bardzo udziwniony, a krój użytkowy powinien odpowiadać językowi jakiego będziemy używać.

Podczas tworzenia elementów wizualnych należy pamiętać aby nie kojarzyły się one z inną marką i nie wykorzystywały podobnych wzorów i kolorów.

Projektowanie logotypu

Zamówienie projektowania logotypu polega na podaniu kilku ważnych elementów związanych z właścicielem i firmą jakimi są: nasze oczekiwania, wyznaczone cele, a także to czym się zajmujemy. Logotyp oddawać będzie charakter przedsiębiorstwa.

Etapami tworzenia logo są:

  • określenie potrzeb oraz oczekiwań klienta,
  • analiza tematu oraz znalezienie koncepcji,
  • stworzenie szkiców,
  • wybranie odpowiedniego projektu przez właściciela firmy,
  • dopracowanie wybranego projektu, który następnie otrzymuje klient.